Nicoal R. Sheen – Wyzwolenie totalne daje podmiotowość każdemu

bez tytułu

Opowiedz o projektach, w które jesteś w tej chwili zaangażowana.

Cały swój czas poświęcam teraz działaniu na rzecz wyzwolenia zwierząt i ekofeminizmu. Niedawno zrobiłam licencjat na wydziale polityki porównawczej, gdzie skupiałam się na ruchach socjopolitycznych. Chciałabym poszerzać wiedzę i ukończyć kolejny kierunek, najprawdopodobniej na studia genderowych powiązanych ze sprawiedliwością ekologiczną.

Jako aktywistka odrzucam model kampanii jednotematycznych, zajmuję się głównie ciągłym dokształcaniem się i poruszaniem tematu powiązań między różnymi walkami i walką o świat w którym zniknie gatunkowizm, seksizm, rasizm, heteroseksizm, dyskryminacja klasowa i inne przejawy opresji.

Wierzę w etykę wyzwolenia, zarówno w teorii jak i praktyce. Musimy żyć na co dzień tak, jak chcielibyśmy żeby żyło całe społeczeństwo, którego celem jest wyzwolenie planety – natury, ludzi i innych zwierząt. Odnosi się to zarówno do tego co (lub kogo) konsumujemy, języka którego używamy, zdawania sobie sprawy z własnych przywilejów, oraz tego, że czasami my sami jesteśmy sprawcami opresji innych.

W tej chwili pracuję w Los Angeles i większość swojego czasu poświęcam na akcje skierowane przeciwko wiwisekcji. Jednak zawsze staram się szukać wspólnego mianownika z innymi grupami społecznymi i pracować wspólnie, aby ostatecznie wyeliminować wszystko co dzieli nas od wyzwolenia totalnego.

Jesteś współautorką broszury pod tytułem: „Wyzwolenie totalne: dostrzeganie związków między wykorzystywaniem ludzi i zwierząt”. Czy możesz wyjaśnić na czym polega teoria „wyzwolenia totalnego”?

Wyzwolenie totalne daje podmiotowość każdemu.

Każda jednostka zamieszkująca tą planetę zasługuje na wyzwolenie i wolność od konstruktów społecznych, które ograniczają to kim jesteśmy, jak żyjemy i w jaki sposób wchodzimy ze sobą w interakcje. Wyzwolenie totalne nie jest zainteresowane angażowaniem się jedynie w wybrane tematy, gdyż służy to jedynie hamowaniu rozwoju sprawiedliwości społecznej. Wyzwolenie totalne nie angażuje się w debaty w stylu „Kiedy osiągniemy nasze wyzwolenie, zaczniemy walczyć o wasze”. Wyzwolenie totalne zarówno w teorii jak i praktyce opiera się na przekonaniu, że wszystkie rodzaje opresji są ze sobą powiązane i muszą być zwalczane na wszystkich frontach.

Musimy powstrzymać hodowle przemysłowe i ataki na wolność reprodukcyjną. Musimy skończyć z wiwisekcją i rasizmem ekologicznym. I tak dalej. Musimy pozbyć się wszystkiego, co nie pozwala innym żyć, uprzedmiotowienia i wykorzystywania ciał i każdej formy opresji. Wykorzystywanie jednych istot podtrzymuje i normalizuje wykorzystywanie innych.

Nigdy na przykład nie osiągniemy wyzwolenia zwierząt ani nie zakończymy uprzedmiotawiania ciał zwierzęcych jeśli będziemy wykorzystywać i uprzedmiotawiać ciała kobiet, aby sprzedać przesłanie wyzwolenia zwierząt. W ten sposób uczestniczymy w systemie, który chcemy odrzucić. Ponadto podtrzymujemy w ten sposób przekonanie, że kobiety są przedmiotami i można ich ciała wizualnie rozczłonkowywać dla osiągnięcia „większego dobra”. Taka hipokryzja i brak szacunku dla innych jedynie podtrzymują podstawy dominacji.

Jeśli zasadę wyzwolenia totalnego zastosujemy w praktyce, osiągniemy zarówno prawa reprodukcyjne i wolność dla kobiet jak i dla samic innych gatunków. Kobiety mają prawo do darmowych badań medycznych, aborcji i antykoncepcji. Samice innych gatunków zwierząt mają prawo wydawać na świat potomstwo w sposób naturalny, bez sztucznego zapłodnienia, przemocy i hormonów, żyć dla siebie i realizować własne cele. To tylko jeden przykład tego, co można by osiągnąć.

Żeby dowiedzieć się więcej na temat tych koncepcji warto sięgnąć po takie autorki jak Kimberle Crenshaw („Intersectionality: The Double Bind of Race and Gender”, bell hooks (Feminist Theory: From Margin to Center), Gloria Anzaldua (Borderlands/La Frontera), Greta Gaard (Ecofeminism: Women, Animals, and Nature), Carol Adams (Neither Man nor Beast and The Sexual Politics of Meat) i pattrice jones (Their Bodies, Our Selves and Toward Total Animal Liberation).

Jesteś osobiście zaangażowana w działalność innych ruchów?

W trakcie studiów byłam zaangażowana w wiele grup, również feministycznych. Choć w tej chwili działam głównie w obrębie ruchu wyzwolenia zwierząt, nigdy nie powstrzymuję się przed wypowiadaniem swoich poglądów na tematy które uważam za kluczowe dla wyzwolenia wszystkich. Moja praca w ruchu wyzwolenia zwierząt to nie tylko mówienie o opresji zwierząt i działanie przeciwko tym, którzy zwierzęta wykorzystują. Poruszam problem przywilejów rasowych i klasowych, seksizmu i heteroseksizmu w kręgach aktywistów prozwierzęcym i staram się z tym walczyć. Szczególnie gdy niektórzy aktywiści generalizują i obarczają wszystkich ludzi kolorowych o opresję zwierząt, na przykład twierdzą, że wszyscy ludzie w Chinach ponoszą odpowiedzialność za handel psim i kocim futrem lub insynuują, że okrucieństwo jest nieodłącznie związane z jakąś kulturą. Mój aktywizm nie jest ograniczony do jednej grupy i nie muszę być „członkinią” grupy czy ruchu, aby móc wypowiadać się na takie tematy.

Lepiej robić wszystko czy jedną rzecz dobrze?

Szczerze mówiąc, uważam że powinniśmy zastanowić się co nas najbardziej porusza, ponieważ o to będziemy najmocniej walczyć i to będzie nas napędzać. Dopóki nie używamy taktyk, które niweczą wysiłki nasze i innych, wszyscy pracujemy razem. Uważam, że klucz do „robienia wszystkiego” to polityka solidarności wielu rąk, a nie robienie samodzielnie wielu rzeczy naraz. Nie jestem tylko pewna ile czasu zajmie nam znalezienie wspólnego gruntu pod stopami – niezależnie od tego czy chodzimy na dwóch czy czterech nogach.

Jakie taktyki ruchu wyzwolenia zwierząt uważasz za najbardziej skuteczne?

Chociaż nie uczestniczę w nielegalnych akcjach bezpośrednich, uważam, że stanowią one najskuteczniejszą formę walki z wykorzystywaniem zwierząt. Akcje bezpośrednie, w porównaniu do innych taktyk, były najskuteczniejsze w powodowaniu olbrzymich strat finansowych a przede wszystkim, w uwalnianiu zwierząt z fizycznej niewoli i miejsc eksploatacji.

Nielegalne akcje bezpośrednie to jednak nie wszystko. Jako aktywiści działający oficjalnie musimy przeanalizować swoje kampanie i z góry rozplanować cele krótko- i długofalowe. Nie ma czegoś takiego jak jeden model czy plan. Może to się wydaje oczywiste, ale uważam, że pewne rzeczy trzeba sobie przypominać. Kiedy zaczynamy odsuwać się od naszych celów albo zastosowana przez nas taktyka zawodzi, aktywiści powinni ponownie usiąść do planowania kampanii. Nasza walka z korporacjami, państwem czy represjami musi nieustannie ewoluować. Gdybym jednak miała wybrać jeden styl prowadzenia kampanii czy taktykę, to lubię szczególnie kampanie związane z wywieraniem presji, ponieważ daje to aktywistom poczucie sukcesu wynikające z eskalacji działań wobec firmy z którą walczą.

Czy uważasz, że bycie kobietą wpływa na twoje aktywistyczne decyzje i idee?

Tak. Uważam, że jako kobieta w inny sposób doświadczam aktywizmu, ale nie w sposób esencjonalny. Nie uważam, żeby wszystkie nasze doświadczenia były takie same lub żeby kobiety działały w jakiś określony sposób bądź identyfikowały się ze sobą nawzajem tylko dlatego, że są kobietami. Konstrukty społeczne i patriarchalne normy kształtują moje doświadczenia i mogą wpływać też na to w jaki sposób racjonalizuję swoje decyzje i pomysły – przykładem na to może być etyczna decyzja o niejedzeniu ciał zwierząt i niespożywaniu wydzielin krowy, ponieważ dostrzegam powiązania z opresją kobiet, która zawiera również wykorzystywanie naszych ciał i naszych procesów reprodukcyjnych. Musimy zdać sobie spraw, że nasze tożsamości się nie sumują, to z czym się identyfikujemy i to jak doświadczamy opresji nakłada się na siebie.

A czy wpływa na to jak jesteś odbierana przez innych jako aktywistka?

Ludzie często zakładają, że jako kobieta należąca do ruchu wyzwolenia zwierząt przyłączę się do nagich eskapad organizowanych przez PETA, żeby wyrazić swoje obrzydzenie dla futer. Tak się jednak składa, że nie znoszę haseł w stylu „Lepiej nago niż w futrze”, które służą jedynie uprzedmiotawianiu ciał kobiecych i usuwają z dyskusji doświadczenia zwierząt. Seksistowskie kampanie PETA to jeden z przykładów fałszowania obrazu tego, co aktywistki faktycznie robią w ruchu wyzwolenia zwierząt. W ten sposób trywializuje się ciężką pracę kobiet i lekceważy naszą wiedzę i inteligencję.

Wiem, że jesteś drug free. Czy decyzja o życiu w trzeźwości odnosi się jakoś do Twojego aktywizmu?

Odrzucenie alkoholu i narkotyków jest decyzją jak najbardziej polityczną. Szczególnie kiedy weźmie się pod uwagę pieniądze wydawane na testowanie na zwierzętach przez firmy tytoniowe czy to, że państwo gromadzi pieniądze przy każdym dobrowolnym zakupie butelki alkoholu. Firmy takie jak Philip Morris (jeden z największych światowych koncernów tytoniowych) czy Digeo (światowy producent i dystrybutor alkoholu) mają długa historię podporządkowywania sobie całych populacji poprzez masowe uzależnianie, choroby i śmierć. Bardzo ważna jest też nasza umiejętność skupiania się na działalności w ruchu bez uzależniających substancji, które mogą niszczyć nasze relacje na gruncie lokalnym i globalnym, obniżają nasze możliwości skutecznego aktywizmu i bez wątpienia przyczyniają się do cierpienia innych.

Nicoal R. Sheen jest rzeczniczką prasową ALF w Ameryce Północnej. 

About these ads
Comments
3 Responses to “Nicoal R. Sheen – Wyzwolenie totalne daje podmiotowość każdemu”
  1. Zoś pisze:

    O kurczę, od dawna szukałam bloga który poruszałby kwestie ekofeminizmu. Cieszę się, że tu trafiłam, będę czytać :)

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. [...] English Version of Interview conducted by Dobrusia at Lajke an feminist/animal liberationist blog (see interview translated in Polish here) [...]

  2. [...] “Total liberation provides agency for all” – Press Officer Nicoal R. Sheen August 13 English Version of Interview conducted by Dobrusia at Lajke, a feminist/animal liberationist blog (see interview translated in Polish here) [...]



Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Obserwuj

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

%d bloggers like this: